Wiadomości

Piątek, 24 lipca 2020

Wycieczka na Zamek w Oświęcimiu cz.I i II

Podczas pierwszej wizyty zwiedzaliśmy wnętrza zamku oraz wieży. Natomiast bezpośrednio po zakończeniu zwiedzania dzieci wzięły udział w warsztatach edukacyjno-plastycznych dotyczących dawnych czasów, kiedy to żyły piękne białogłowy i dzielni rycerze. Chłopcy przebierali się w zbroje rycerzy, a dziewczęta w stroje królewien, mieszczek czy wieśniaczek. W części plastycznej spotkania chłopcy samodzielnie wykonywali tarcze i przyłbice rycerskie, a dziewczęta piękne korony.

Podczas drugiej wizyty na Zamku w Oświęcimiu uczestniczyliśmy w warsztatach edukacyjno-plastycznych opowiadających historię czarnego lądu i jego mieszkańców, na zakończenie których dzieci wykonały fantazyjne maski plemienne.

Ostatnim elementem tego spotkania było zwiedzanie tuneli znajdujących się pod zamkiem, podążając interaktywną trasą historyczną.

Interaktywna Trasa Historyczna “Gra o Niepodległą” w tunelach wzgórza zamkowego ma charakter fabularnej ścieżki i dotyczy wydarzeń z okresu I wojny światowej na ziemiach polskich, (1914 – 1918). Charakter zwiedzania wymaga, by każdy z uczestników “wcielił” się w postać młodego rekruta z Oświęcimia, Ignacego, który wraz z Legionami Polskimi przebywa całą ścieżkę bojową aż do odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Gra rozpoczyna się od filmu przedstawiającego rodzinę Kruczałów z Oświęcimia, których syn Ignacy, zamierza wcielić się do Legionów Polskich. Projekcja filmu odbywa się w rekonstrukcji okopu na ekspozycji w Muzeum. Następnie uczestnicy gry udają się do Tuneli pod zamkiem gdzie mają do przejścia kilkanaście stanowisk, które wymagają podjęcia interakcji (rozwiązania kolejnych zadań logicznych, zręcznościowych, manualnych oraz opartych na wiedzy własnej).

Wykorzystanie tuneli pod wzgórzem zamkowym jako przestrzeni ekspozycji potęguje przekaz oraz pozwala na uzyskanie iluzji przeniesienia w czasie i miejscu. Dzięki kreatywnym zabiegom scenograficznym, dźwiękowym, oświetleniowym i projekcyjnym tunele zamieniają się we wnętrze fortyfikacji, okopu czy nawet pociągu pancernego.

Na elementy trasy składają się widowiska multimedialne, stanowiska interaktywne, quizy, zadania logiczne, które mają za zadanie edukować oraz zainspirować odbiorcę do dalszego poszukiwania „skarbów” historii. Poruszane zagadnienia odnoszą się do ogólnej historii XX wieku, ale ich eksploracja pozwala na odkrycie wydarzeń związanych z  historią ziemi oświęcimskiej.