Wiadomości

Środa, 13 lipca 2022

Olkusz i Pustynia Błędowska – odkrywamy skarby Małopolski i Śląska

Wczesnym rankiem 6 lipca wyruszyliśmy w podróż poprzez skarby Małopolski i Śląska. Nasza przygoda i lekcja historii rozpoczęła się od zwiedzania z przewodnikiem ruin zamku
w Rabsztynie. Jest to jedna z pereł szlaku Orlich Gniazd. Sam zamek w ostatnich latach poddany został gruntownej renowacji. Dzieci zachwyciły się przepełnioną legendami historią średniowiecznego zabytku, który odegrał nieocenioną rolę w historii ziem polskich. Średniowieczne ruiny pokazały nam również z najwyższej wieży wspaniałą panoramę na Małopolskę, która urzekła nas pięknem okolicy. Po wizycie na zamku zeszliśmy do Chaty Antoniego Kocjana – jednego z najważniejszych polskich konstruktorów i inżynierów, działacza AK, którego myśl techniczna pozwoliła na rozpracowanie i zatrzymanie rozwoju niemieckiej inżynierii wojennej.

Po tej dawce historii Polski i spotkaniu z walorami etnograficznymi naszego kraju mieliśmy okazję odwiedzić Pustynię Błędowską. Zapierające dech w piersi widoki na największą w Europie pustynię na zawsze pozostaną w naszej pamięci. Jej wygląd zawdzięczamy działaniu człowieka. Jednak bez osadów naniesionych w okresie zlodowacenia nie moglibyśmy dzisiaj cieszyć się z możliwości bawienia się w największej piaskownicy w Polsce. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się w okolice bunkra z czasów II wojny światowej, który jest pozostałością po ćwiczeniach Afrika Korps, jakie były prowadzone na tym terenie. Długi marsz przez pustynię stanowił dla nas niezapomnianą przygodę. Po powrocie z serca pustyni dzieci stworzyły w ramach zajęć aktywizujących pustynną pocztówkę.

Nieco później pożegnaliśmy się z niesamowitymi widokami wydm piaskowych i ruszyliśmy w podróż do Olkusza. Jak się przekonaliśmy miasto to ma turystom wiele do zaoferowania. Zwiedziliśmy piękny rynek, w podziemiach którego kryją się niesamowite widoki. Jak się okazało, po gruntownych wykopaliskach archeologicznych i pracach konserwatorskich udało się odkryć dla zwiedzających pozostałości średniowiecznego Olkusza. Podzieloną na dwie części wystawę zwiedzaliśmy w grupach z przewodnikiem. Panie opowiadały nam o rozwoju miasta od czasów najdawniejszych i znaczeniu rud ołowiu i srebra nie tylko dla najbliższej okolicy, ale także całego kraju. Poznaliśmy między innymi historię powstania wszechświata, która przybliżyła nam pochodzenie rud metalu. Zajrzeliśmy także do tajemniczego świata dawnych sztolni i zasad wydobycia surowca w kopalniach, a wszystko to połączone było z dużą dawką multimediów. Po odwiedzinach w muzeum przeszliśmy szlakiem olkuskich gwarków i poznaliśmy ich historię. Na zakończenie graliśmy w kalambury na olkuskim rynku. To był aktywny i wspaniale spędzony czas.